Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 15 augusti, 2013

Det måste vara ett år sedan jag gjorde hallonmoussetårta, ett tag gjorde jag den jämt. Tårtan är utmärk till sommaren, uppfriskande och lättsam. Den här tårtorna bakade jag till en avtackning. 

lacuisinedelagrace_hallonmoussetårta

Tillagning: 20 min+25 min i ugn 175 grader +4 timmar i kyl

Chokladbottnen:

3 ägg

2 dl strösocker

3/4 dl potatismjöl

1/2 dl kakao

1 tsk bakpulver

1 krm salt

Mousse:

250 g hallon

4 gelatinblad (vegetarisk: agar agar)

4 dl vaniljyoghurt

1 1/2 dl florsocker

1 lime, riven skal

2 dl vispgrädde

Garnering:

150 g hallon

citronmelissblad

physalis

riven limeskal

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao, bakpulver och salt. Sikta ner blandningen i äggpöset. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt kakan svalna innan den lossas från formen och får kallna på galler.

Mousse: Passera hallonen genom en sil. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Blanda hallonpuren med vaniljyoghurt, florsocker och limeskal. Värm lite av blandningen i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladen smälta däri. Blanda med resten av hallon och vaniljyoghurtblandningen. Vispa grädden till fast skum och vänd i hallonyoghurtblandningen. Klyv chokladbottnen mitt i tur till två tunna bottnar. Lägg den ena bottnen i den diskade formen. Fördela hälften av moussen. Ställ i minst 4 timmar. Lossa tårtan från formen och garnera.

bloglovin

Read Full Post »